Styretøjet på plads

When the magic happens…

Mag1

I de foregående blogs beskrev jeg hvordan man tilvænner hesten at have rytter på ryggen, samt hvordan man lærer den de helt elementære ting som start – stop og drej.Og det er jo altsammen meget godt – at man nu kan sadle sin hest og ride rundt på den – uden at blive smidt af og samtidig rent faktisk kan bestemme både tempo og retning!

– Men hvordan kommer vi så videre derfra? For der er jo en verden til forskel, når man ser en ung hest tøffe rundt på må og få, til man ser en mere redet hest præsentere sig spændstigt, løsgjort og med luft under sig.

Nøglen hedder – som tidligere nævnt – at ride hesten under hjælpen og i balance! – Og hold nu tungen lige i munden, for nu bliver det lidt teknisk :-p

Når hesten villigt og sikkert kan styres rundt på begge volter og tempoet kan sættes både op og ned uden de store kvaler, begynder det målrettede arbejde på at bringe hesten “under hjælpen”. Jeg plejer at sammenligne hesten med en kasse med fire hjørner. For at få hesten i korrekt balance, skal jeg som rytter kunne kontrollere alle hestens fire hjørner.Til at begynde med arbejder jeg målrettet på at få hesten til at gå på “tre spor”. Det betyder i sin enkelthed, at dens indvendige bagben skal træde op i det spor som dens udvendige forben laver.  Altså bliver hovsporet fra det indvendige bagben skjult oven i det udvendige forbens spor – deraf navnet “tre spor”.

Det betyder at hesten runder sig om den indvendige støvle og skubber af med indvendige bagben. Pointen er at få hesten til at suge på den udvendige tøjle og villigt flytte indvendige bagben ind under kroppen og vige for den indvendige schenkel. Akkurat som i en versade.

Når hesten kan dette – ubesværet og uden modstand – begge veje rundt, både på volte og langside, retter jeg den ligeud igen, blot ved at give efter på den indvendige tøjle og møde den op på den udvendige. Jeg har nu helt kontrol over det indvendige bagben, jeg har suget på den udvendige tøjle og eftergivenheden for den indvendige.

mag2

Og det er lige her omkring “the magic happens”…. For når hesten ligger korrekt på den udvendige tøjle, og jeg til hver en tid kan trykke indvendige bagben indunder ham, så skal der blot en ligeudretning og en anholdning på den udvendige tøjle til, for at få ham til at se godt ud. Det er i samspillet mellem det indvendige bagben og den udvendige tøjle, at hesten pludselig finder sin balance og dermed holder op med at kravle og begynder at finde sin balance.

Jo stærkere hesten bliver i bagparten, jo mere vægt kan han tage deromme, og jo mere vægt bagtil, jo mere ekspressivt løft kan han vise fortil. (Og så afhænger det selvfølgelig også lidt af hestens bygning og talent).

Og hvad med det der “bag-lod” som er så moderne enten at elske at hade eller hade at elske? Tjah… for mig ligger fokus i første omgang ikke der. Nogle gange går hesten lidt bag lod, andre gange går den lidt over lod – det er altsammen en del af den læringsproces som vi er igang med. Jeg fokuserer på hvor jeg har hans bagben og hans krop under mig. Når det lykkes at placere ham mellem støvlerne, som jeg gerne vil – så følger hals og hoved helt automatisk med.

I arbejdet med de unge heste vil der som regel altid være skønhedsfejl at se. De er unge og har skulle lære mange ting på kort tid. De er midt i en læringsproces og det betyder at man ikke kan præstere fejlfri ridt hver dag. Det er i min optik heller ikke meningen. Det som dog er væsentligt at holde sig for øje, er at der løbende sker en positiv udvikling. At du kan se/føle/mærke at hesten bliver bedre som ugerne går. Selv bruger jeg ofte at filme mine heste. Det giver mig en god fornemmelse af om de rykker i den retning jeg gerne vil have.

Herunder ses videoer der viser forløbet fra rå hest til ridehest med etablerede knapper 🙂

Isenbart 3,5 år og ganske rå:

 

Isenbart med rytter første gang (her har jeg lige født, så det er derfor jeg ser lidt deform ud :-p )

Isenbart udstyr og rytter på for 2. gang:

Isenbart redet få måneder, men nu forholdsvis rettet ind under hjælpen:

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Styretøjet på plads