Hestebranchen er lyserød og lugter af lort

10. december 2022 Af ANNE SØNDERGAARD

I min tid som virksomhedsejer her hos Rockthepony, er jeg mange gange blevet kontaktet af unge, håbefulde og hesteelskende piger, der drømmer om at kunne gøre heste til deres levevej. “Hej Anne, jeg vil gerne være professionel hestetræner, kan du give mig nogle tips til hvordan man lige gør?”

Heste er et fascinerende dyr, og det er ikke svært at lade sig charmere og svømme hen i diffuse drømme om en dagligdag omgivet af bløde muler, fantastiske rideture og bugtende grønne folde, med Texas ranch-hegn så langt øjet rækker. Tro mig, den våde drøm har jeg også haft det meste af min ungdom! Men at gøre sig i hesteverdenen og få vendt skuden fra at bruge umenneskeligt store summer på de firbenede kræ – til faktisk at tjene et par kroner på omgangen med selv samme – det er ikke for magelige typer.

Så på opfordring fra en god veninde – hvis datter manglede lidt nuancer i hestelivets realiteter, kommer her et kærligt, men ærligt skriv om hvad det kræver, hvis du drømmer om at tjene dine penge i et par ridestøvler – og hvorfor man som medarbejder i en hestevirksomhed ikke har råd til mandagssnue, tirsdagsblærebetændelse eller fredagssløvsind.

 

 

Kære måske fremtidige kollega 🙂 .

 

Jeg vil gerne dele en forretningshemmelighed med dig.

Hestebranchen er ubarmhjertig. Eat or get eaten! Man skal knokle sig til at få en plads i solen – og være mere end normalt flittig og tykhudet, hvis man rent faktisk skal lykkes med at drive det professionelt som en levevej. De gængse samfundsregler synes ophævet i denne verden,hvor sandsynligheden for tilskadekomst er stor, men sikkerhedsnettet er ikke eksisterende. Din seneste hest – hvor svær den end måtte være – afspejler din succes og en enkelt uligevægtig kunde, kan ødelægge dit ry og rygte så gevaldigt, at du i værste fald må lukke og slukke, hvis ikke du er velpolstret økonomisk og kan tåle manglende kundeflow. Dine kollegaer holder kortene tæt til kroppen og ingen deler noget af værdi med hinanden – du må selv opfinde konceptet og konstant forbedre dine evner, både inden for ridning, marketing og kundekontakt. Og brænder du sammen en onsdag eftermiddag, fordi et vandrør sprang og transformerede stalden om til Lalandia for heste, din venstre fod er tyk som en fastelavnsbolle, efter den blev brugt som trampolinpude af en fortravlet pony, og dine 6 lag tøj er gennemblødt af en ukuelig slagregn, der har pisket ned siden du trådte ud ad din hoveddør – så er det vigtigt at huske, at Netflix under dynen ikke hjælper en skid – og at der er en ny dag i morgen, som kræver at du er præcis lige så toptunet og i hopla som altid. For i hestebranchen kan man ikke bare låse af til varelageret og lade det passe sig selv, indtil man igen føler sig klar til at tage udfordringen op.

Alle som arbejder professionelt med heste (og ikke har købt sig til det) ved at du skal kunne tage nogle tørre tæsk – gentagende gange – og kunne rejse dig igen, selv fra de mest umulige situationer. Ellers holder man bare ikke en eftermiddag.  Det er den stiltiende viden der findes blandt self made ryttere, som har formået at skabe en forretning på heste. Vi ved, når vi mødes rundt omkring i staldene eller på ridebanerne, at vi står overfor en person der har slidt, grædt, kæmpet og bidt tænderne sammen i en kaskade af snot og tårer og brækkede knogler, akkurat som man selv har, fordi man bare VILLE lykkes med det. Vi ved også, at hver dag er en ny udfordring, hvor udfaldet både kan være rigtig godt, men potentielt set også rummer risikoen for en fatal skade, vejrforhold der umuliggør dit foretagende, syge heste eller andre temmelig katastrofale ting, som kan sætte din virksomhed, dit helbred eller din arbejdsglæde til tælling. Så hver dag kræver dit fulde potentiale og dit fulde tilstedevær.

Samtidig har du brug for et hold omkring dig som du kan regne 150% med. Du har brug for mennesker, som bærer samme latterligt nørdede engagement for heste, som du selv. Mennesker, der er lige så absurd dedikerede til det, som du selv er. For når man inviterer nogen ind i sit team, så gør man sig afhængig af dem. Man er afhængig af at de yder som man selv gør. Skal man ud og klatre på bjerge, så skal man være helt sikker på at personen i rebet over en selv, har styr på sine ting – kan trække dig op, hvis uheldet skulle være ude og du falder. På samme måde i en hestevirksomhed. Er du en del af teamet, så skal du være for real. Både i regn og blæst, når man har ondt i hovedet eller har en off-dag, så skal man forstå at man er tæt på u-undværlig. Er man ustabil, så er det bedre for teamet ikke at regne med man er der. “Posten skal frem, uanset vejret”, som vi siger på landet. Det samme gælder for jobbet med heste. Du må eje et æsels stædighed og en kamels udholdenhed, selv i meget vanskelige situationer.  Og den slags medarbejdere – de er sværere at finde end en katteloppe på en ridebane.

Er du der endnu? Er du slet ikke skræmt væk? Har du ikke følt ubehaget ved tanken om de lange kolde aftener, hvor du med stivfrosne fingre og ellevetaller under næsen, humper rundt i et aparte gangmønster, grundet de våde sokker og vablerne på dine hæle, efter alt for mange timer med ridestøvler på, for at fodre staldens heste;  med kindposerne fulde af en håndfuld engang friske fodergulerødder, der udgør omtrent alt hvad du har nået at spise den dag. Hvis du stadig tænker: Hell Yeah – det er min fremtid det der – og jeg GLÆDER mig. – Ja så siger jeg velkommen til branchen – stedet hvor du poster de smukkeste feed på instagram, men skal mønstre en jægersoldats udholdenhed og en jubelidiots hang til optimisme, selv når jorden ryster. Vi ses derude! 😀

 

Hvorfor du skal bruge telefonsælgertricket når du træner din hest

Hvorfor du skal bruge telefonsælgertricket når du træner din hest

7. september 2022 Af ANNE SØNDERGAARD

Kender I det…. telefonen ringer, du tager den, og i den anden ende er en person du ikke kender, der som det allerførste stiller dig et helt elementært spørgsmål du simpelthen ikke kan svare andet end ja til? Eksempelvis: Hej, Anne, det er Markus, jeg skal lige høre dig om du går op i at dyr ikke skal lide? (Hvem kan svare nej til dette?) Eller: Hej Anne, det er Markus, jeg skal høre dig om du sætter pris på en billig telefonregning? – Find selv på flere eksempler. Som I nok har gættet, er pointen her, at den rutinerede sælger ved, at får han dig først til at sige ja, så har han allerede brudt den første barriere ned imellem Jer, og du er mere villig til at høre hvad han har at sige og eventuelt indgå en aftale med ham. Derfor spørger han dig strategisk smart om noget, som du med sikkerhed kan svare ja til, og derefter vil han med små manipulationer rykke dig bid for bid gennem samtalen, indtil du er i nettet og har købt hans produkt.

Samme strategi gør sig aldeles glimrende når vi taler træning af hesten. Akkurat ligesom du, som udgangspunkt, ingen intentioner har om at købe noget som helst af en tilfældig telefonsælger, har hesten ingen intention eller motivation for at skulle udføre en given opgave du stiller den. Men formår du at bryde opgaven ned i små delelementer, som lige præcis er overkommelige og overskuelige nok for hesten til at kunne forstå og eksekvere, så har du allerede ført ham ind på den sti du ønsker: Nemlig at han skal udføre de opgaver du har til ham – uanset om det drejer sig om trailerlæsning, tilridning, udførelse af en given øvelse eller andre opgaver vi nu kan finde på, relateret til vores kære heste.

Sagt på en simpel, men forståelig måde, kan man udtrykke det således:

Stil aldrig hesten en opgave den ikke kan løse. – Men sørg til gengæld altid for at den løser den opgave du stiller!

Et eksempel:

En kunde kommer til mig med en hest der ikke vil have rytter på ryggen. – Den bukker og spræller som en kakerlak.

For at kunne gribe en sådan opgave rigtigt an, må man starte med at stille hesten en opgave den kan løse. – Jf telefonsælgertricket: Bed hesten følge dig i en snor. Bak den i snoren. Flyt den rundt om dig i en lille cirkel i skridt. Rør den over hele kroppen. Løser hesten disse opgaver tilfredsstillende, så har du allerede fået en masse “ja’er”, og så er du igang med den værdifulde kommunikation, der senere skal give dig adgang til at ride på den.

Hver gang du præsenterer hesten for en ny opgave, er det vigtigt du er meget opmærksom på hans signaler. Bliver han stresset? Forstår han hvad du beder om? Er han i stand til at udføre opgaven, eller har du bedt om for meget? Jo dygtigere du er til at aflæse din hest, jo hurtigere vil han flytte sig mod målet. Formår du at være en dygtig telefonsælger, der rykker hestens grænser bid for bid, ved at bruge mottoet “stil aldrig hesten en opgave den ikke kan løse, men sørg altid for at den løser den opgave du stiller”, vil du opdage at du pludselig bliver i stand til at udvikle og træne din hest på en konstruktiv og respektfuld måde. Rigtig god fornøjelse 🙂

https://youtube.com/shorts/SslAb00QQz8?feature=share

 

Tanker omkring tilridning og træning af ungheste

6. maj 2022 Af ANNE SØNDERGAARD

Gennem mine år som rytter og særligt tilriderske, har jeg fået mange såkaldt fallerede heste ind, som var dømt ude som rideheste, grundet deres ringe evne til at beholde rytteren i sadlen. Heste som på den ene eller anden måde er blevet kategoriseret som farlige, utilregnelige eller “en af dem” efter xx hingst og derfor umulig.Jeg tilred min første hest, da jeg som 16-årig faldt for ponygrænsen, og siden hen er det blevet til rigtig, rigtig mange tilridninger! I starten havde jeg meget lidt begreb om hvad jeg foretog mig og hvorfor, men som årene gik, og jeg havde deltaget i et utal at såkaldte traditionelle tilridninger i diverse salgs og træningsstalde, fik jeg mere og mere forståelse for hvad det egentlig var jeg foretog mig. Jeg blev også mere bevidst omkring det overgreb, som ofte fandt sted i forhold til den pågældende hest, der blev “trænet”. Noget der sendte mig hjem med en knude i maven og bitter smag i munden. Knuden i maven fordi jeg frygtede for liv og lemmer, når jeg dagen efter igen, som levende kanonkugle,  skulle bestige et vilddyr med rullende øjne og kapacitet til at katapultere mig tværs gennem ridehustaget. Den bitre smag i munden, fordi det føltes forkert at tvinge noget nedover et dyr, som på alle tænkelige måder fortalte, at den ikke brød sig om foretagendet.Jeg kørte hjem med hovedet fuld af tanker omkring hvordan man kunne gøre tilridningsprocessen mere enkel – mindre farlig for hesten (og rytteren)?  Hvordan kunne man bryde træningen ned i mindre delelementer, som ville være lettere for hesten at forstå og acceptere? – Præcis som vi gør med dressurøvelserne. Jeg begyndte at tænke delelementer for sig – dvs tilvænning til sadel for sig – tilvænning til rytter for sig. Jeg fik også tanker omkring hvordan man kunne gøre tilvænningen til rytter mere lempelig, så hesten ikke, fra den ene dag til den anden, skulle acceptere at nu skulle den altså bære rytter og så i øvrigt se at komme derudaf. Jeg oplevede at mange heste fik tricket deres angst af mange forskellige ting. – For den ene kunne det være bøjlerne der hang fra sadlen, for den anden kunne det være at få øje på rytteren, som sad på ryggen, for en tredje kunne det være rytterens vægt eller schenkler. Jeg begyndte derfor at arbejde med delelementerne i tilridningsprocessen. Dvs alle de ting, som hesten potentielt kunne blive bange for, brød jeg ned til små øvelser, som jeg eksponerede hestene for i mindre doser. Jeg begyndte at hoppe op på hesten uden sadel – for på den måde bedre at kunne skelne hvad hesten var ok med og hvad den var bekymret for. At hoppe op på den bare hesteryg, gav mig et meget klarere billede af spændinger og sammentrækninger i huden, der kunne indikere angst. Det blev også langt nemmere for mig at kunne glide hurtigt af, hvis hesten følte sig udfordret af min tilstedeværelse. Samtidig blev jeg bedre og bedre til at læse den enkelte hest: Hvornår signalerede den, at den følte sig presset? Kunne jeg nå at aflæse det inden den eventuelt satte i bukkespring? Hvilke signaler kom forud? (For jo – der er altid signaler forud). Jeg blev bedre til at lytte. Ret god, faktisk. Og jo bedre jeg var til at læse hestene, jo tryggere følte de sig ved de ting jeg eksponerede dem for, idet jeg på den måde kunne arbejde med dem uden at overskride deres grænser. Og netop dette; at acceptere de grænser hestene satte, gjorde at jeg lige pludselig kunne flytte dem – enormt. Akkurat som med mennesker, opstår tillid nemlig til dem som vi føler, der ser os, forstår os og passer på os. Sådan er det sjovt nok også med heste.

Som tiden er gået, har jeg haft ekstremt mange heste gennem hænderne – og særligt mange af dem som folk synes er vanskelige på den ene eller anden måde. – Og selvfølgelig findes der heste som er sværere at træne end andre. Men det skyldes som oftest at de har en masse dårlige oplevelser med sig. Langt de fleste heste er super trænbare, hvis de ikke har oplevet noget grimt og i øvrigt er sunde og raske. Det er bare ekstremt vigtigt at vi lytter til dem fra første dag og tilpasser træningen til dem – og ikke omvendt. Alle heste passer nemlig ikke ind i samme system og tidsramme. – Og det værste man kan gøre, er at lægge et tidspres på dem, for rykker man videre i processen inden hesten er klar, får man akkurat samme resultat som et hus, der bygges uden et ordentligt fundament: Noget makværk!Ser vi på børns evne til at tilegne sig ny viden, viser al forskning også, at glade og trygge børn lærer langt hurtigere og bedre end børn der er bekymrede og usikre. Det er ikke en dyt anderledes, når det drejer sig om heste. Det er bare som om vi indimellem næsten har glemt det, i vores bestræbelser på at klargøre hesten “hurtigt nok”. Vi orker ikke at bruge tid på de små usynlige ting, som det grundlæggende tillidsarbejde ofte er. Måske er det for kedsommeligt – måske er det for tidskrævende. Men en ting er sikkert – springer vi det over, så risikerer vi at lægge de første og vigtige sten i hestens ridekarriere på en måde, som er komplet umuligt at bygge noget konstruktivt ovenpå. Så måske er det på tide vi gen-tænker den måde vi traditionelt set tilrider heste på? Det tror jeg det er.  🙂

 

How to ruin a young horse in ten days

How to ruin a young horse in ten days

9. oktober 2021 Af ANNE SØNDERGAARD

Heste er fantastiske. Heste er foranderlige. Heste er vores drømmes materialisering – eller det modsatte. For vi kan træne dem til at kunne de mest fænomenale ting. Vi kan ride på dem, de følger vores mindste vink, forcerer tårnhøje forhindringer, eller de bærer os tålmodigt gennem skov, eng og ørken, til verdens ende. Men den foranderlighed de besidder, kan også lede til, at vi får ændret dem til noget negativt. En blød, urutineret og uprøvet unghest, kan på ganske få dage gå fra at være en usleben diamant, omdrejningspunktet for vores fremtidsvisioner på ridebanen, til at ende ud med at blive en angstfuld, hysterisk, panisk eller slet og ret bare en stiv krikke, der hverken vil bukke nakken eller gå frem. – Alt imens vi vantro ser det ske for øjnene af os, forvandler vores kæreste eje sig til at være vores største mareridt. Og hvorfor??? Fordi vi ganske enkelt ved for lidt. Om dem. Hestene altså.

Men hun er jo en dygtig rytter?

At træne heste med et positivt udfald, er et langt studie ud i at forstå hestens natur, dens naturlige reaktionsmønstre og måde at fortolke verden på.  På rideskolerne rundt omkring i Danmark, lærer man som oftest hvordan man rider. Altså rent teknisk hvordan man tager i tøjlen, presser med schenklen, driver med sædet osv, for at få hesten til at makke ret. Noget vi bruger år på at forfine, som tiden går, og en dag er du måske dygtig nok til at få din egen hest. God og kvalitativ undervisning kommer aldrig skidt igen. Det er guld værd. Men på trods af alle de bedste intentioner, alle de mange ridetimer man har modtaget og et brændende ønske om at lykkes med sin hest, ender vi alligevel af og til i en blindgyde, hvor hesten bare ikke gør som man vil, og den dyrtindkøbte 4 års dressurstjerne, begynder pludselig at blive stiv, vrangvillig og slæbe bagbenene efter sig, eller den er måske begyndt at springe til siden, blive usikker at komme op på, stejle, eller noget helt sjette. Og hvorfor nu det? Du har som rytter gjort alle de rigtige ting – du modtager fast undervisning, har købt hest med professionel vejledning, har fået den dyrlægetjekket inden køb osv osv. Og faktisk er du slet ikke nogen dårlig rytter – tværtimod har du ganske god rideforståelse, sidder fint i balance og har redet MBdressur på op til flere heste forinden dit nye køb. Hvorfor virker det så ikke?

Det virker som oftest ikke, fordi der er noget vi ikke ser . Noget vi slet og ret overser, når vi tager et kritisk blik på vores hest. Og rigtig mange gange, handler det om at vi ikke er dygtige nok til at anskue tingene fra hestens perspektiv. For det har vi aldrig lært. Det er nemlig ikke en del af den gængse pakke, når vi går på rideskole, modtager undervisning eller uddanner os i faget “ridning”. Denne pakke indeholder som mestendels en masse rideteori, men kun ganske lidt adfærdsforståelse. Og derfor står mange ryttere som Moses ved Det Røde Hav, når hesten begynder at reagere uhensigtsmæssigt – for vi aner simpelthen ikke hvorfor. I desperation kontakter vi ikke sjældent healere, synske medier og andet lirumlarum, for at løse og forstå problemet – og vi kunne ikke bevæge os længere væk fra et reelt brugbart svar på hvorfor hesten reagerer som den gør. Svaret skal nemlig ikke findes på bunden af en selvbestaltet spåkones kaffekop, men derimod i en bedre og mere dybdegående forståelse for hestens natur og væsen.

Et eksempel

Det sker, at jeg får heste ind, som er “gået i brækvejen”, som min kæreste formulerer det, når noget ikke fungerer. For nyligt fik jeg en dejlig 4 års varmblodshoppe hoppe ind. Super stamtavle. En hest man havde store forventninger til. Tilredet og redet et halvt års tid. Når man ser hende i longe, kun i grimen, bevæger hun sig løst og lækkert, griber dejligt ind i bagbenene og løfter fronten op med både fine forknæ og flot op-ad-bakke-tendens. Uden en eneste spænding nogen steder. Men så snart man sætter sig op på hende for at ride, bliver hun som et bræt gennem hele ryggen. Halsen er stiv og ufleksibel og hun slår med hovedet og er meget irriteret på biddet. En stor skuffelse for avleren, som troede at han havde avlet en alletiders dejlig hest, der kunne omsættes for en pæn slat penge, men som efter endt tilridning og efterfølgende ridning, viste sig at være lidt af en fuser – for hvem vil give mange penge for en hest der kaster rundt med hovedet og er ganske ufleksibel og træls at sidde på?

Når jeg får sådan en hest ind, starter jeg selvfølgelig altid med at tjekke det åbenlyse: Er hestens tænder ordnede? Har den nogle ømheder, trykninger i sadelleje, hals, bagpart osv. Hvordan bevæger den sig, når den går i utvungen holdning rundt på volten? Er der forskel på volterne? Kan den flexe sin hals tilfredsstillende med gulerodsøvelser? Hvad siger røntgenstaus? Hvis alle disse ting viser sig at være iorden, så kan man som oftest indkredse det til at være et decideret rideproblem. Altså en adfærd hesten gør, relateret til det ubehag den oplever ved ridning. Netop den ovenfor beskrevne adfærd, har jeg efterhånden set en del gange, på helt raske og fine heste. Den kommer sig af, at hesten har fået serveret trinene i ridningen for hurtigt. Det behøver altså ikke at være relateret til “dårlig ridning”, men derimod bare forkert trin på skalaen. De fleste med lidt god dressurerfaring, kender til følelsen af at en hest “går i hånden”. Dvs den former sig blødt fortil, mens du kan skubbe hesten ind i rammen bagfra. I den ideelle verden. For mange gange får vi præsenteret dette begreb “at gå i hånden” alt for tidligt i processen når vi tilrider vores unge heste. Der findes ingen bøger, internetsider eller klubber, hvor hesten kan søge viden og forforståelse omkring hvad tilridning og ridning går ud på, så når vi præsenterer dem for projektet, er det altså første gang nogensinde de stifter bekendtskab med det. Heste reagerer forskelligt – akkurat som mennesker. Og ligesom nogle mennesker har let ved at lære alfabetet, dets lyde og sammensætningen af bogstaver til ord, så findes der også heste, der hurtigt afkoder hvad vi forlanger af dem – de forstår hvad schenklen betyder, hvad anholdning på hånden betyder, kort sagt, de forstår hvordan de på den mest hensigtsmæssige måde skal undgå det pres vi udsætter dem for. Men der findes altså også en hel del heste, som ikke kan afkode de mange informationer på en gang. De kan ikke afkode, hvis du både presser med schenklen og laver en anholdning på hånden. De hører måske til de mere forsigtige heste, der bakker lidt af, hvis de føler sig usikre, og får man ikke stoppet op, tænkt sig om og gjort tingene enklere for hesten meget hurtigt, så ender man ud i en værre suppedas, hvor hesten hverken forstår at søge ordentligt frem og ej heller følge hånden. Jo mere hesten stiver sig og går imod hånden, jo større pres lægger rytteren som regel på biddet, hvilket kun forstærker den negative spiral. Jo længere tid der går på denne måde, jo værre bliver problemet. For det er ikke kun ubehageligt for rytteren, at ride rundt på en stiv og modvillig hest – det er mindst lige så ubehageligt og med tiden smertefuldt, for hesten. Jo længere tid hesten har modarbejdet rytteren, jo større er sandsynligheden for at den bliver stram og ufleksibel i sin muskulatur, udvikler uens eller forkrampede bevægelsesmønstre som fx pasgang, utaktethed og tøjlehalthed.

Så hvad stiller man op med sådan en hest? Man skiller kravene ad: Forenkler det. Hvad vil du helst have? Fremaddrift eller eftergivenhed? (Her vil den kvikke læser selvfølgelig huske et tidligere oplæg jeg skrev herinde om glidetøjlens anvendelse, og hurtigt genlæse at fremaddrift altid kommer før eftergivenhed). Man er altså med andre ord nødt til at pille nogle lag af; gøre ridningen mere enkel. – Man skal tilbage til det grundlæggende: Alfabetet, hvad bogstavernes navne er og hvilken lyd de har. Først når hesten forstår dette – altså at frem betyder frem, uden den føler modstand fortil, uden den bliver gakket i bevægelsen – forkrampet – først der kan man begynde at bygge yderligere krav på. God fornøjelse 🙂

En historie fra det (næsten) virkelige liv

En historie fra det (næsten) virkelige liv

31. juli 2021 Af ANNE SØNDERGAARD

For år tilbage, da jeg som teenager stadig boede hjemme, havde jeg en meget særlig oplevelse, som jeg gerne vil dele med Jer.

Det var fredag eftermiddag, jeg havde fået fri fra skole og lå på min seng og læste “Liv og Alexander” af Trine Bryld – en daværende populær ungdomsbogsforfatter.

Pludselig banker min mor på døren og hun beder mig komme med ned i køkkenet. Jeg dasker slapt efter hende, vel vidende at weekenden venter forude og dermed muligheden for at kunne sove længe og bestemme over sin egen tid.

Da vi er kommet ned i køkkenet, får jeg øje på to fremmede mænd, som står i entreen. Den ene er høj og bredskuldret, den anden lille og fed, og de er klædt i noget der minder om det tøj parkeringsvagter har på. De kommer hen mod os, og den høje får øjenkontakt med min mor, som nikker, mens den anden tager fat i min arm og trækker mig ud mod døren. Lige dele overrasket og bange, udbryder jeg “hvad sker der – hvad gør i?”, mens jeg forsøger at fange min mors blik. “Tag det roligt, det skal nok gå fint”, siger min mor og lukker øjnene, mens den høje mand insisterende trækker i min arm, og den fede forsøger at skubbe mig mod udgangen. Jeg delvis snubler, delvis presses mod døren, som den høje mand rutineret får åbnet med albuen, mens han holder uendeligt stramt fast i min arm.

Udendørs holder en grå Volvo klar med døren åben til bagsædet, og mændene bugserer mig ind og spænder mig fast i selen, mens den fede sætter sig ind ved siden af mig og fixerer mine arme. Den høje går om bag bilen og åbner bagagerummet, for at tage noget ud. Min puls er høj og jeg begynder at svede – hvad går det her ud på? Hvor er min mor? Hvem er mændene? Hvad skal vi? Jeg råber højt at de skal slippe mig, men ingen af mændene taler tilsyneladende dansk, for de kommunikerer sammen på noget der i mine ører næsten lyder russisk. Panikken spreder sig i min krop, og lige inden de får smækket bildøren, kaster jeg mig frem med al min kraft og får næsten vristet mig fri af den fede mands greb, førend den høje kommer løbende, vrider min venstre arm rundt og stikker en kanyle i mig og sprøjter noget flydende stads ind, som gør mig helt ør og træt. Resten af køreturen husker jeg kun dårligt.

Da jeg kommer til mig selv igen, sidder jeg i midten af et sterilt udseende rum, oplyst med kunstigt blåt lys. Jeg sidder på en stol, hvor mine arme og ben er spændt fast. De to mænd er også i rummet. De har begge kitler på nu. Jeg vil sige noget – skrige, men jeg gør det ikke. Den høje mand nærmer sig stolen jeg sidder på. Jeg kan se han har et instrument af en slags i hånden. Jeg har aldrig set det før og aner ikke hvad det skal bruges til. Da han kommer helt tæt på mit ansigt med det, vender jeg hovedet væk, så langt jeg kan. Den  høje mand udtaler nogle uforståelige ord til den fede, som kommer over og holder mit hoved. Han prikker mig på kæben og gestikulerer at jeg skal åbne munden. Han aer mig på håret mens han siger “såååsåååå”. Det sidste jeg har lyst til i hele verden, er at åbne munden. Men stiv af angst, gør jeg det alligevel. Den høje mand lyser med en lygte i min mund, og derefter stikker han instrumentet i munden på mig. Alle sanser hos mig arbejder på 150%. Hver en muskel er spændt, jeg observerer hver lille bevægelse der gøres i det blåblege, sterile rum. Den høje mand rumsterer med instrumentet i munden på mig – jeg aner ikke hvad han gør, men jeg kan føle det på mine tænder og høre en spids, høj lyd, da han tænder for det. Den fede mand står ved siden af og holder mine kæber adskilte, mens han fortsat siger “sååååå såååå” og sådan fortsætter proceduren i noget der minder om 10-15 minutter.

Derefter fjerner den høje mand instrumentet fra min mund, og den fede klipper de strips over mine ben og arme har været bundet med. Mændene taler lavmælt sammen på deres uforståelige sprog, mens jeg nærmest vælter ned ad stolen og spurter over til udgangen. Panisk trykker jeg håndtaget ned, og til min store overraskelse går døren op, og jeg kan forlade det væmmelige rum med det blå lys. Uden for døren er jeg tæt på at løbe direkte ind i maven på min mor, som står med sin frakke på og bilnøglerne i hånden. “Det var godt, Anne, så fik du overstået tandlægen. Og ingen huller, kunne jeg forstå” siger min mor og smiler. Jeg forstår ingenting. Det eneste jeg forstår er bare at jeg skal væk – væk fra mændene og den forfærdelige stol jeg blev fixeret til.

Da vi kører hjem i bilen siger min mor “det var da ikke så slemt, Anne, det var jo bare en tandrensning, du skulle jo ikke bores eller noget”. Jeg siger ingenting. Jeg ved bare, at jeg skal aldrig nogensinde til tandlægen igen.

 

Ovenstående historie er opdigtet (har jeg lovet min mor at fortælle). Den er skrevet som et forsøg på at oversætte hestenes verden til noget vi som mennesker kan relatere og forstå rent følelsesmæssigt. Det kunne fx være en tilridning, en trailerlæsning eller en anden situation, som vi ofte udsætter vores hest for, uden han forstår agendaen og dermed bliver utryg og angst. Jeg håber at historien sætter gang i refleksioner og tanker hos dig, som læser den, og åbner op for muligheden for at se din hests (dumme) reaktioner i et nyt lys. For hesten er reaktionerne nemlig komplet logiske, og hvis vi begynder at kunne se bag om dem, er det langt lettere at hjælpe ham med at reagere på en mere hensigtsmæssig måde 🙂

Kunsten at kunne “se” en hest

Kunsten at kunne “se” en hest

26. januar 2021 Af ANNE SØNDERGAARD

En sms tikker ind:

Kunde: “Hej, jeg har set en hest du har til salg på nettet, den ser fin ud, kan du sende mig video?”

Mig: “Ja, video kommer her:”.

Kunde: “Mange tak, den ser sød ud, men den er lidt kedeligt gående, jeg leder efter en med mere wauw-effekt”.

Mig: “Ok, men den er jo kun 3 år og netop tilredet, så wauw-effekten du efterspørger kan du ikke se endnu”.

Kunde: “Tak, men den er bare ikke helt godt nok gående i forhold til det jeg leder efter – jeg vil have en hest der er noget helt ekstra”.

Sådanne dialoger har jeg haft utallige af. Kunder som ringer på “ekstraordinære gode heste”, men bliver svært skuffede, når jeg sender dem video af en “normalt gående hest” som slet ikke er særlig wauw eller blærerøvsagtig. Forunderligt nok kan den samme kunde, få måneder senere, pludselig skrive til mig omkring selv samme hest, som de for nyligt har spottet på en ny video, som værende den “eyecatcher”, der lige matcher det de søger. Hesten er komplet den samme – den er bare redet 2 – 3 måneder længere.

Sammenlign hesten med et barn

Forestil dig at du ska vurdere læsefærdighederne hos to børn. Det ene barn er lige startet i 1. klasse og har lært bogstaverne at kende, deres lyde, samt små lydrette ord. Det andet barn går i 2. klasse og har lært både bogstaverne, deres lyde og sammensætning til både lange og korte lydrette ord, og forstår at stykke ordene sammen i sætninger. Nu får du så sendt en video af begge børn, som læser den samme tekst op. Det ene barn har kun ringe forudsætninger for at læse og afkode teksten, mens det andet barn klarer at oplæse teksten flydende og stort set uden fejl. Er det ene barn så en mere talentfuld læser end det andet?

Stort set det samme gør sig gældende hos vores heste. Når de kun har båret rytter i kort tid, vil de typisk være usikre, famlende og ikke særlig imponerende at se på, når de går til ridning. De vil måske slå med hovedet, fordi presset fra biddet er uvant, de vil tage små, korte skridt, fordi det er svært for dem at balancere med en rytter på ryggen og på et fastlagt spor, de ikke selv bestemmer, og de vil måske også være nervøse omkring de generelle krav der stilles og de omgivelser de rides i. På trods af at hestene ikke ser “imponerende” ud i deres første fase af ridekarrieren, betyder det ikke nødvendigvis at deres kvalitet er dårlig. Selvfølgelig findes der heste, som meget hurtigt finder balancen med rytter, hurtigt accepterer biddet, er lette at ride under hjælpen, og derudover er udstyret med sublime gangater fra naturens side af, men sandheden er at langt de fleste heste “kravler” rundt de første gange de får rytter på – også mange af de gode. En helt normal reaktion, når de kastes ud på ukendt grund og ikke er klar over hvad der forventes af dem. Hvis man ønsker at købe sig en ung hest, og gerne vil have en kvalitetshest, skal man altså øve sig i at se bag ved “børnehavefejlene” som de fleste heste på 3-4 år skal igennem, før end de kan præstere, så de ser imponerende ud.

Som eksempel på ovenstående, så tjek denne herlige unge vallak ud: På video 1 er han lige tilredet og på video 2 er han redet i længere tid. Kan du se det er den samme hest, og ville du vurdere hans kvalitet som lige god, ud fra de to videoer?

Video 1 af 3 års som lige er tilredet:

Video 2, samme hest nogle måneder senere:

 

Glidetøjlen – en hjælp eller forbandelse?

Glidetøjlen – en hjælp eller forbandelse?

26. september 2020 AfANNE SØNDERGAARD

Glidetøjlen er et remedie som hænger i mangen en dressurstald. Nogle steder bruges den dagligt, og på mange af stedets heste. Glidetøjlen har den funktion at give rytteren mulighed for at lede hestens hoved ned/ind, uden den kan unddrage sig.

Hos Rockthepony modtager jeg hvert år et ikke uvæsentligt antal heste, der er dysfunktionelle i ridningen. Nogle af dem er angste for at ride, paniske faktisk; andre er vrede, frustrerede, hysteriske, desperate. Fælles for mange af dem er, at de har oplevet for stort et pres, som de ikke har vidst hvordan de skulle komme ud af. Det har ledt til de mange konfliktfyldte heste, der har ageret det bedste de kunne i en stresset situation: De er løbet, har bukket, stejlet eller bare bevæget sig i gakkede gangarter.

At træne og uddanne en hest klogt og forsvarligt, kræver indgående indsigt og viden i en masse processer. Hestens anatomi, fysiologi, væsen og psyke er væsentlige faktorer. Hver eneste hest, er som en mosaik af iboende karaktertræk, dragede erfaringer og sansninger, og alle de forskellige koblinger, som kan ske derimellem. Når jeg får en ny, problematiseret hest ind ad døren hos Rockthepony, gælder det om først og fremmest at få lavet en skarp analyse af de handlinger og reaktionsmønstre hesten gør, og så holde dem op mod den træningsskala, som jeg gennem tiden har udarbejdet for mig selv. På den måde kan jeg skille tingene ad og bedre lokalisere præcis hvorhenne hesten er “hoppet af” den positive udvikling. Min personlige træningsskala til de unge heste ser således ud:

1: Fundamental tryghed og tillid – både fra jorden og oppefra

2:  Elementære knapper: Stop, start, drej.

3: frie, regelmæssige gangarter, klar takt, fri hovedholdning

4: kontakt til biddet, accept af biddet (men aldrig gå på kompromis med 1,2,3 for at opnå 4)

5: Ligeudretning og yderligere forståelse for hjælperne. Her lærer hesten at den skal flytte specifikke dele af sin krop for tryk. Dvs man kan flytte forpart/bagpart uafhængigt af hinanden og derved rette hesten lige på sporet). Ligeså er hesten klar til at arbejde med temposkift, hvilket er en slags “harmonikaeffekt” der hjælper til at bringe hesten bedre på bagbenene og derved mere i balance.

En væsentlig andel af de heste jeg får ind med rideproblemer, har enten rod i punkt 1, 2 eller 3. En del af dem mangler simpelthen den fundamentale tillid til at det, som skal foregå, er ok og ikke skadeligt. Dvs de er i højeste alarmberedsskab allerede fra opsadlingen af, fordi de grundlæggende ikke har tillid til om vi vil dem det godt eller ondt.

Men rigtig mange heste har også rod i punkt 2 eller 3: De har simpelthen aldrig haft chancen for at bevæge sig rundt med rytter på ryggen i en frigjort bevægelse, fordi man alt for tidligt har spændt dem ind fortil med enten glidetøjle eller indspændinger. Ofte hører jeg historien om en lidt (for) vågen hest, som under tilridningen virkede anspændt og med tendens til at løbe, hvilket foranledigede at man hurtigt lagde en glidetøjle på, så rytteren på ryggen havde mulighed for at kontrollere den pågældende hest bedre og hurtigere. Denne løsning kan synes ligetil og fornuftig, men tager man et dybere spadestik ned, vil en glidetøjle eller indspænding være et katastrofalt valg at sætte på den hest, som endnu hverken har passeret punkt 1, 2 eller 3. En hest der endnu ikke har lært at gå frem, rentaktet og frit, vil – redet med en glidetøjle – reagere på en uhensigtsmæssig måde. Enten vil den panikke og løbe, eller alternativt, den vil forsøge at bukke sig ud af problematikken. De flinke heste vil i bedste fald bare gå unormalt og gakket, fordi den naturlige fremdrift ikke er til stede overhovedet. Har de gået “gakket” og opspændt over længere tid, oplever rytterne typisk at de pludselig begynder at spooke/løbe/bukke og bliver dybt frustrerede fordi de ikke kan finde nogen forklaring til denne adfærd. Forklaringer er dog logisk, hvis man tænker sig om: En hest der går i en spændt form/ubehagelig form over længere tid, vil opbygge spændinger og smerter og som stærkt intuitive dyr, vil hestene begynde at reagere på disse smerter. Nogle bliver “dumme” og prøver at bukke af, mens andre bliver angste og forsøger at løbe væk.

Det er drøn ærgerligt med alle disse heste, der får en træls start på deres ridekarriere. For ofte er det et møjsommeligt og længerevarende arbejde, at pille de dårlige oplevelser og handlemønstre ud af hestene igen. Min overbevisning er at det ikke handler om dårlig vilje eller bevidst dårlige valg, fra de mange ryttere der kommer galt afsted med tilridningerne. Det handler derimod om manglende viden og indsigt i en proces, der i mange henseender er blevet underprioriteret som “det beskidte job” rundt omkring i træningsstaldene og dermed ofte overladt til de mindst erfarne ryttere. Så når glidetøjlen bringes på banen som en løsning på en ung og utrænet hest, drejer det sig om et uddannelsessvigt af vores ryttere, mere end det er et udtryk for en ubegavet måde at håndtere en ung hest på 🙂

Alle de fortabte heste

Alle de fortabte heste

31. juli 2020 Af ANNE SØNDERGAARD

Hvert år bliver et ukendt antal heste aflivet eller opgivet, fordi de ikke kan tilrides, eller har fået så dårlige rideoplevelser, at de ikke længere regnes som egnede til ridebrug. Heste på 3-4-5 år, som burde have en lang og lysende fremtid som rideheste foran sig, ender i stedet i slagtehuset, fordi de er potentielt livsfarlige at sætte sig op på. Det ved jeg, fordi jeg hver måned taler med mange af de frustrerede hesteejere, som er i den ulykkelige situation, at tilridningen af deres stjernefrø ikke gik som forventet.

Pengepungen er ved at være tom, og hesten kun beriget med en sækfuld af skræmmende oplevelser, knyttet til ridning. Det er en skam – for ikke at sige, virkelig horribelt når man som heste-elsker, må ligge sin bedste ven ned, fordi man ikke ser andre udveje, grundet en katastrofal start på ridekarrieren. Mange giver afstamningen på hesten skylden. Men sandheden er, at stort set alle heste snildt kan tilrides på en tillidsfuld måde, uanset hvor meget “blod” som løber i deres årer. De rigtige udfordringer opstår derimod først, når hesten har tilegnet sig negativ erfaring omkring ridning, og der er skabt et traume. Det er langt mere kompliceret at komme omkring, end selv den varmeste hest, som ingen negativ bagage har med sig.

Den viden, som idag er tilgængelig, omkring hvordan man kan tilride en hest på en hestevenlig og tillidsfuld måde, begrænser sig til enkelte personer, der gennem lang erfaring og indgående psykologisk indsigt, har oparbejdet en måde at gribe tingene an på, som har vist sig frugtbar.

Dvs hesteejeren står som Moses ved Det Røde Hav, og må selv navigere i de mange tilridningstilbud, for at finde frem til det man tror er bedst. Rammer man forkert, er det fatalt. Den almene uddannelse som berider, der i sagens natur burde give en garanti for professionel og indsigtsfuld håndtering og træning af hesten, er desværre ingen garanti for at projekt tilridning lykkes med succes.

Her er må man som hesteejer se sig mindst lige så godt for, som hos enhver autodidakt rytter, for at finde en egnet kandidat til jobbet. – Der findes nemlig ingen valid teoretisk fundering i forhold til tilridningsprocessen på berideruddannelsen, hvilket betyder at den stakkels nyuddannede berider, må tage til takke med den – til tider – tarvelige viden og indsigt, som er blevet videreformidlet fra lærepladserne, idet der ikke er nogen kvalitetsmæssig sikring af niveauet.

Ligeså spiller det en stor rolle hvor stor psykologisk indsigt og forståelse for hestens natur og væsen den pågældende person har, hvilket ofte underprioriteres og forsømmes groft i de gængse tilridningsmetoder, som videregives fra berider til berider. – Og det er i mine øjne virkelig en skam! Ikke mindst fordi det er en katastrofe, når en ung hest må lade livet fordi den er uridbar, men i lige så høj grad fordi tilridningsseancen ender som en øvelse ud i at være kanonføde, med store helbredsmæssige konsekvenser for piloten, såfremt tingene ikke forløber som håbet.

Netop dette aspekt; at tilridningen typisk afstedkommer en højrisiko for at blive smidt af og komme til skade, betyder ligeledes at dette hverv hurtigt videregives fra de erfarne beridere til yngre ryttere “som bedre kan tåle at falde af”. Det betyder ulykkeligvis, at de unge ryttere gør netop dette: Falder af. For deres erfaring og knowhow omkring håndtering af en rå hest er selvsagt begrænset, hvilket gør sandsynligheden for fejl og dårlige beslutninger langt større.

At tilride en hest behøver ikke være en affære der handler om liv eller død – hverken for hesten eller rytteren. Men hvis man ønsker en anden praksis, som giver både de tobenede og firbenede langt større muligheder for at komme helskindet gennem processen, kræver det villighed til at anskue hesten fra en ny vinkel.

En vinkel hvor tvang og magt ikke er de bærende elementer, men tillid, forståelse og ydmyghed kommer i første række, og derigennem levner plads til forståelse af et væsen, som i høj grad ønsker at kommunikere med os, at være sammen med os og interagere med os, hvis blot vi gør os umage med at samtalen ikke kun er en envejskommunikation. På rigtig mange punkter ligner hestene os mennesker. Hvis nogen tvinges ned over os, uden vi forstår meningen med det, og måske endda føler det ubehageligt, bliver vi angste.

Manglende forståelse, skaber manglende tillid, og manglende tillid, gør at vi med tiden udvikler angst i forbindelse med det vi oplevede. I princippet kan man kalde det kontroltab.

Formår vi at ride hestene til på en måde, så de bevarer tilliden, roen og kontrollen over sig selv og situationen, opnår vi ikke bare at kunne passe langt bedre på os selv gennem processen, men lige så vigtigt: Vi får afbalancerede, lærevillige og tillidsfulde heste, som bruger deres ressourcer på at lære de ting vi præsenterer for dem. En tryg hest, er en hest der er modtagelig for læring. Og hvem ønsker ikke det? 🙂

På videoen her ser I 3 årige Zignatur, som har været i tilridning en måned.